Spánok a menopauza, ach jaj…

Poriadne nespím – a podobne je na tom vraj polovica žien v mojom veku – nás, žien dozretých ako najlepšie víno. To, mimochodom, do istého času celkom dobre fungovalo ako uspávačik. No moja menopauzálna telesná „reštrukturalizácia“ ma núti prehodnocovať aj tento pravidelný dvojdecový hriešik. (No dobre, maximálne dva také hriešiky za večer…) Každé kilo sa na mňa lepí ako chrobáky na čelné sklo auta – a nech sa ich akokoľvek snažím zbaviť, stále nejaké zvyšky ostávajú. Chrobákov aj kíl. L

Nespavosť má viacero možných vysvetlení – stres a úzkosť, ktorá ma občas prepadne, sú v prvej päťke. Hormonálne zmeny sú samé o sebe dôvodom na stres aj úzkosť – ktorá z nás si v tomto veku občas nerobí starosti, „ako to dopadne“? A TO môže byť práca, vzťahy, telo alebo prachobyčajná kôpka faktúr a zloženiek, tých „zelených nenažraných kráv“ – ako ich vystihol Jan Svěrák v Koljovi.

Čo s tým?

„Postarajte sa o znižovanie hladiny kortizolu a naopak profitujte z melatonínu,“ – radí mi lekárka. Čo je výborná rada, keď ju preloží po lopate. Jednoducho – choďte večer skôr spať a menej pozerajte televízne nerváky. Nehovoriac o zákaze kĺzať prstom po mobile v posteli.

Alebo nenápadná zmena bývania – centrálne osvetlenie, vďaka ktorému máme večer v izbe svetlo ako za bieleho dňa, je vraj lepšie vymeniť za viacero lámp, ktoré možno postupne zhášať a postupne tak regulovať intenzitu svetla, čiže pripravovať sa na spánok.

Posledných pár rokov sa mi nedarilo dobre zaspať tesne pred menštruáciou. Niektoré ženy tak reagujú na klesajúcu hladinu progesterónu. Čiže okrem balansovania správnej miery svetla, toho čo večer zjem a vypijem, sa teraz mám obzerať aj na hormóny! A pritom hlavne pokoj a nestresovať sa, hej? J

Navyše, nedostatok kvalitného spánku vraj o štvrtinu zvyšuje tvorbu amyloidných plakov – to sú také lepkavé zhluky, ktoré ak sa hromadia medzi nervovými bunkami, vedú k Alzheimerovej chorobe. Zlý spánok teda zhoršuje pamäť. Kvôli čomu sa ešte nemám stresovať??

Ženy moje, robím, čo sa dá. Tancujem medzi tým všetkým tak rýchlo (respektíve pomaly), ako len dokážem. Púšťam si pomalú hudbu, pijem čaj ako anglická kráľovná, voniam sušenú levanduľu a pre pokoj duše som vypratala spálňu… Ale je to fuška!

Čo vám pomáha na lepší spánok?

0 Komentárov

Zanechať komentár

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *